Łokieć tenisisty leczenie

Jedną z najbardziej przewlekłych kontuzji grożących sportowcom jest zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej, popularnie znanego jako łokieć tenisisty. Leczenie tego schorzenia jest długie i nie zawsze gwarantuje odzyskanie pełnej sprawności. Co ciekawe nazwa może być trochę myląca, gdyż samo schorzenie znacznie częściej dotyka np. wieloletnich palaczy tytoniu, osoby pracujące na co dzień przy klawiaturze, bądź wykorzystujących wszelkie narzędzie remontowe, niż samych tenisistów (zaledwie 10% przypadków).

Typowymi objawami są:

• ból odczuwany po bocznej stronie stawu łokciowego,
  • tkliwość tkanek podczas badania palpacyjnego,
  • ból nasilający się podczas aktywności wyprostnej nadgarstka,
  • ból i ograniczenia ruchowe występujące nawet przy prostych czynnościach, jak podnoszenie drobnych ciężarów (np. butelki z wodą, zakupów).

Leczenie

To nie przypadek, że opracowano kilka całkowicie odmiennych sposobów rehabilitacji dla (wydawałoby się) dość banalnej kontuzji, jaką jest łokieć tenisisty. Leczenie tymczasem utrudniają nie do końca poznane przyczyny. Za najbardziej prawdopodobne uznaje się przewlekłe nieprawidłowe ułożenie (a więc i działanie) stawu łokciowego, oraz nagromadzenie mikrourazów. Stąd leczymy metodami:

Okłady lodowe i środki farmakologiczne – Wykorzystywane tylko, gdy uraz nie jest rozległy, a ból lekki. Ten typ terapii powinien być stosowany tylko po konsultacji z lekarzem, gdyż jego skuteczność jest dość niska, a można znacząco pogłębić uraz. Przy poważniejszych urazach wykorzystywane są niesterydowe leki przeciwzapalne, jednak stanowią one jedynie uzupełnienie dla rehabilitacji.

BioBeam 940 – Stosunkowo młoda metoda opracowana przy współpracy badaczy z NASA. Piecze nad całym projektem sprawował T. Harry Whelan, neurolog z Medical College w Wisconsin. Po wielu obiecujących wynikach badań naukowych m.in. w leczeniu bólu, stanów zapalnych, czy gojeniu ran urządzenie dopuszczono do sprzedaży detalicznej najpierw w Stanach Zjednoczonych, a później na całym świecie. Testy kliniczne prowadzono również w Polsce, na Akademii Medycznej w Bytomiu, gdzie pod kierownictwem prof. dr hab. Aleksandra Sieroń potwierdzono jego skuteczność w leczeniu zespołów bólowych oraz zmian zapalnych w przebiegu schorzeń układu kostno-stawowego i nerwowego.

Jego działanie opiera się na wykorzystywaniu fali światła. W ten sposób mogą one oddziaływać bezpośrednio na komórki. Organelle i mitochondriom dostają więcej ATP, co przyspieszając metabolizm zwiększa produkcję białek. Tkanki szybciej się regenerują zyskując bardziej wytrzymałą strukturę. Dodatkowym atutem jest zwalczanie bólu, co dla wielu osób może być nieodzowne, szczególnie przy wykonywaniu pracy.

Zabiegi fizykoterapeutyczne – Do tej grupy zaliczamy m.in. ultradźwięki, jonoforezę, krioterapię. Metody te są ciągle rozwijane, dziś nie wykazują dostatecznej skuteczności leczenia.

Rehabilitacja – Prowadzona jest przez fizjoterapeutę, może zostać uzupełniona o masaż. Zwykle trwa ona 12 miesięcy, podczas których mogą występować okresy zmniejszenia i nasilenia bólu. Podczas rehabilitacji pacjent musi reagować na ból łokcia, stosując ortezy odciążające za każdym razem, gdy się pojawi. Może to skutecznie utrudnić normalne funkcjonowanie.