Kontuzja barku

Bark jest podstawą naszego układu ruchowego. Bierze udział w praktycznie wszystkich, nawet drobnych ruchach rąk czy głowy. Bez prawidłowej ruchliwości w stawie barkowym nie może być mowy o normalnym funkcjonowaniu, a tym bardziej uprawianiu sportów.

Wyróżniamy generalnie dwie przyczyny kontuzji:

1. Uraz bezpośredni - wynikający z gwałtownego ruchu lub uderzenia w bark. Jest to kontuzja typowo sportowa, najczęściej występująca w tenisie lub siatkówce.
  2. Przeciążenia – wynikają z powtarzających się mikrourazów, naciągnięć, czy przegrzania mięśni. Przeważnie kumulują się latami, ujawniając się w okolicach 40-50 roku życia. Jednak, w zależności od trybu życia człowieka mogą pojawić się nawet w wieku nastoletnim.

Ryzyko kontuzji

Czynnikiem zwiększającym ryzyko pojawienia się kontuzji są wady postawy. Szczególnie, gdy wykonujemy pracę siedzącą. Wynika to z faktu, że podstawą funkcjonowania barku jest ułożenie łopatek. Chroniczne siedzenie i chodzenie w nieprawidłowej postawie przyczynia się do obkurczania mięśni z przodu klatki piersiowej (odpowiedzialnych m.in. za prostowanie barku). Nie jest to odczuwalne przy normalnym funkcjonowaniu, bowiem ciało przyzwyczaja się do takich ruchów. Jednak przy większym wysiłku, jak choćby zamach rakietą tenisową może dojść do natychmiastowego uszkodzenia, naderwania, a nawet zerwania więzadeł wokół ramion.

Co gorsze, przy kontuzjach barku może dojść do zelżenia, czy nawet „uśpienia” kontuzji. Dzieje się tak, gdy w wyniku dużego przeciążenia pojawia się ból, który konsekwentnie uśmierzany jest tabletkami. Kiedy po kilku dniach mija stan zapalny i zmniejszony jest zakres ruchowy barku, nie sprawia on kłopotu (odczuwane jest sztywnienie), więc nie zgłaszamy tego faktu do lekarza.  Tymczasem nie można czekać, gdyż urazy barku wiążą się często z naderwaniem ścięgien, a wówczas każdy dzień zwłoki decyduje o rozległości obrażeń i formie leczenia. Kontuzja, która trwa 3-4 dni musi być skonsultowana z lekarzem.

Bezpiecznym sposobem na utrzymanie pełnej sprawności barku jest praca nad elementami biomechanicznymi. Wykonywanie regularnych ćwiczeń, ze szczególnym skupieniem się na pełnym zakresie ruchowym pomoże utrzymać większą pewność podczas gwałtownych ruchów. Warto zastosować również BioBeam 940, który szeroko wykorzystywany jest na kontuzje barku, ale może być też doskonałym urządzeniem profilaktycznym po wyczerpujących ćwiczeniach lub sportach. Wpływa bezpośrednio na odbudowę komórek, poprawiając wiązania w więzadłach i mięśniach.

Profilaktyka i rehabilitacja

W przypadku barku tak rehabilitacja, jak i profilaktyka mają charakter podobny więc warto je rozpatrywać razem. Przede wszystkim należy wyróżnić dwa typy niestabilności barku, czyli strukturalny i funkcjonalny. Pierwszy w 90% przypadków kończy się operacją i ustalonym przez specjalistę programem rehabilitacji. Warto do niego włączyć BioBeam 940, jako narzędzie doskonale wspomagające rehabilitacje. Pomaga odbudować siłę więzadeł, oraz łagodzić ból i obrzęk, co przyspieszy powrót do pełnej sprawności.

Profilaktyka lub rehabilitacja niestabilności funkcjonalnej jest mniej skomplikowana i może być prowadzona na własną rękę. Przy niej wyróżniamy cztery grupy takich ćwiczeń, które należy wykonywać:

• Rozciągające – Służą poprawie funkcjonowania mięśni i więzadeł, tak by można było wykonywać pełniejsze i gwałtowne ruchy. Najlepiej wykonywać je po treningu lub zajęciach rehabilitacyjnych, dzięki czemu zapobiegamy zastyganiu mięśni.
  • Wzmacniające – Pracujemy głównie nad dużymi i małymi grupy mięśniowymi. Poprzez cykle ruchu rozciągania, zaciskania i ekscentryczne. Powinny być wykonywane przed treningiem lub zajęciami rehabilitacyjnymi, gdyż pomagają przygotować mięśnie i stawy do wzmożonej pracy.
  • Propriocepcjyne (tzw. czucie głębokie) – skierowane na odnalezienie prawidłowej pozycji rąk w przestrzeni. Przeważnie osoby po kontuzji barku mają problemy z prawidłowym ułożeniem rąk, co ma wpływ na postawę, wymiernie odbijając się na sprawności mięśni przednich. Ćwiczenie wykonujemy przy pomocy np. piłki dmuchanej lub siatkowej, której pozycję należy kontrolować na ścianie (np. rysując alfabet).
  • Prawidłowo wykonanej techniki ruchu – Po kontuzji często dochodzi do sytuacji, w której łatwiej wykonywać nieprawidłowe ruchy, bo mięśnie czy ścięgna bolą. Kluczowe dla rehabilitacji (ale też profilaktyki) jest wypracowanie dobrych nawyków ruchowych na przykład przy tenisie, siatkówce, czy rzucie oszczepem. Stąd bardzo ważny jest wkład BioBeam 940, który redukuje ból. Ucząc się dobrych nawyków minimalizujesz ryzyko kolejnych kontuzji i wzmacniasz cały bark.