Najpopularniejsze sporty letnie dla każdego!

Lubisz zdrowo i aktywnie żyć? Pragniesz zachęcić do uprawiania sportu swoją rodzinę lub przyjaciół? Zaproponuj im więc taki rodzaj aktywności, który będzie nie tylko umożliwiał osiągnięcie pięknej sylwetki, ale także dawał radość, dobrą zabawę i poczucie dobrze spędzonego czasu. Oto kilka naszych propozycji na fajne sporty letnie.

Jeździectwo

Choć początkowo konie mogą onieśmielać swą wielkością, szybkością i, w pewnym stopniu, nieprzewidywalnością – to jeśli lubisz zwierzęta i bliski kontakt z naturą – szybko przekonasz się do jeździectwa. Sport ten nie tylko pięknie  rzeźbi mięśnie, ale także sprawia przyjemność. Początkowy strach przed szybkością konia zamieni się w pasję i pragnienie szalonych gonitw po polach i lasach, a Ty szybko wyczujesz rytm końskich kroków, i nauczysz się dopasowywać do nich ruchy własnego ciała. Rewelacyjny sport na wiosnę i lato.

Pływanie

Nie odkryjemy tu Ameryki – pływanie to jeden z najlepszych sportów na letnie dni. Nie tylko wzmocni i wyrzeźbi twoje mięśnie oraz poprawi wydolność oddechową, ale także zrelaksuje Cię i pozwoli ochłodzić się w upalny dzień. Pływanie zmusza mięśnie do intensywniejszego niż normalnie wysiłku, ale także odpręża je. Nie powoduje przy tym przeciążeń stawów, jest więc bezpieczne dla osób ze schorzeniami układu kostnego i osób z nadwagą (przy czym w tym ostatnim przypadku to lekarz powinien zadecydować, czy i jak intensywnie możesz pływać).

Jazda na rowerze i rolkach

To sporty idealne dla tych z nas, którzy pragną mieć silne i jędrne mięśnie nóg i pośladków. Lato jest idealną pora roku do ich uprawiania. Choć na rowerze można jeździć przez prawie cały rok (poza okresem, kiedy na ulicach i alejkach parkowych leży śnieg), to na rolki wybierzesz się jedynie wiosną, latem i jesienią – małe kółeczka rolek nie poradzą sobie z grubą warstwą późnojesiennych, wilgotnych liści, nie wspominając już o śniegu. Jeśli więc lubisz jazdę na rolkach – korzystaj z niej właśnie teraz, a Twoje ciało nabierze sprężystości i apetycznych kształtów.

A jakie Wy macie pomysły na aktywne spędzenie lata? Jakie sporty najchętniej wybieracie? Dzielcie się swoimi przemyśleniami w komentarzach!

Odzież sportowa na lato – jaką wybrać?

Uprawianie sportu wymaga od nas nie tylko zdyscyplinowania, posiadania odpowiedniego obuwia, ale także wygodnej odzieży, dostosowanej do pory roku i pogody. Czym cechuje się dobra odzież sportowa, jak ją wybrać, i czy kosztuje majątek?

Cechy odzieży sportowej

Przede wszystkim dobra odzież sportowa zapewniać powinna pewną izolację termiczną. Tak więc zimą powinna być w miarę ciepła, a latem – cienka. Jej najistotniejszą chyba właściwością powinna być przewiewność – odzież, w której „gotujemy się” i nadmiernie pocimy, nie jest dobra. Jak łatwo wydedukować – będziemy potrzebowali przynajmniej dwóch kompletów odzieży: w jednym będziemy ćwiczyli latem, kiedy ubranie powinno być lekkie i przewiewne, a w drugim – zimą, kiedy ubranie będzie stanowiło warstwę izolującą nasze ciała od chłodu i wiatru.

Jak wybrać odzież sportową?

Aby znaleźć dobrą odzież sportową warto udać się do stacjonarnego sklepu sportowego. Można także próbować kupić ją przez Internet, ale zawsze będzie się to wiązało z pewnym ryzykiem zakupu ubrania w złym rozmiarze. Nie dajcie się też skusić na niesamowite okazje cenowe: najczęściej w parze z niską ceną idzie niska jakość.

Odzież sportowa dobrej jakości wykonana jest z różnych materiałów:

  • goretexu – materiał, który cechuje się dużą zdolnością przepuszczania pary wodnej, jest więc materiałem tzw. oddychającym. Dobrze chroni przed wiatrem i deszczem;
  • windstoppera – jak sama nazwa wskazuje – jest to materiał, który zapewni użytkownikowi dobrą ochronę przed wiatrem;
  • coolmax – to poliester, który zapewnia optymalną cyrkulację powietrza i odprowadzania pary wodnej, co przekłada się na jego doskonałe właściwości termoizolacyjne;
  • polartecu – trójwarstwowy materiał, który także cechuje duża zdolność do zatrzymywania wiatru oraz odprowadzania wilgoci.

Istotnym aspektem są szwy. Mogą one nie tylko powodować ograniczenie ruchów i dyskomfort, ale także poważniejsze otarcia. Dobrym pomysłem jest więc zakup odzieży bezszwowej lub o płaskich szwach.

Ile to kosztuje?

Mniej, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Koszulka i legginsy lub spodnie to koszt około 80 złotych, drugie tyle zapłacimy za bluzę czy polar. Są to raczej dolne granice cenowe, ale pamiętać należy, że odzieży sportowej nie kupujemy przecież często. Warto więc, by kryterium naszego wyboru nie stanowiła w pierwszej kolejności cena, a wygoda.

Co pić w czasie treningu?

Jeśli uprawiasz sport jako profesjonalista – z pewnością wiesz co należy pić i w jakich ilościach. Ale jeśli dopiero zaczynasz przygodę ze sportem, powinieneś zgłębić temat prawidłowego nawadniania organizmu. Będzie to miało kluczowe znaczenie dla Twojego dobrego samopoczucia, wydolności organizmu, oraz dla zdrowia. Odwodnienie bowiem może być bardzo niebezpieczne, i skończyć się nawet koniecznością hospitalizacji.

Na pewno z lekcji biologii pamiętasz, że człowiek wydala wodę z organizmu na trzy sposoby:

  • poprzez pocenie się, które w czasie treningu jest znacznie intensywniejsze niż w stanie spoczynku. Sytuację zaostrzają także coraz wyższe temperatury na zewnątrz;
  • poprzez oddawanie moczu;
  • w czasie oddychania – trening przyspiesza nasz oddech i, oczywiście, utratę wody.

Pragnienie odczuwane w czasie treningu to znak, który wysyła Twój organizm: „potrzebuję wody”. Nie ignoruj go więc. Sięgnij po napój za każdym razem, gdy poczujesz potrzebę napicia się. Nie musi to być cała szklanka wody, wystarczy kilka niewielkich łyków, by Twój organizm poczuł ulgę.

A co pić?

Sensem przyjmowania płynów nie jest wyłącznie dostarczenie wody, Twój organizm potrzebuje także składników mineralnych w odpowiednim stężeniu. Są one niezbędne do przeprowadzania przemian metabolicznych i regulacji funkcji organizmu. Pijemy więc:

  • wodę lub napój hipotoniczny, jeśli wysiłek fizyczny nie jest szczególnie intensywny. Te napoje najszybciej nawadniają organizm i nie zawierają nadmiaru cukru. Należą do nich soki owocowe i warzywne, herbata, woda mineralna i źródlana;
  • napoje izotoniczne – cechuje je takie samo stężenie elektrolitów i energii, jakie mają płyny ustrojowe. Są więc najlepszym napojem dla sportowców;
  • napoje hipertoniczne – mają znacznie większe stężenie energii i elektrolitów. Nadają się dla sportowców zawodowych, którzy bardzo intensywnie trenują. Do napojów tych należą: słodkie napoje gazowane, kompoty i soki owocowe. Zalecane są jednak tylko dla dostarczenia szybkiego zastrzyku energii, gdyż kiepsko nawadniają organizm.

Teraz już wiesz jakie napoje wybierać by uprawiać sport bezpiecznie.

Domowe sposoby na kontuzje.

Jeśli w czasie treningu zdarzy Ci się niewielka kontuzja, nie musisz od razu korzystać z porady lekarza. Stłuczenia czy naderwanie przyczepu mięśnia z łatwością wyleczysz sam – w domu, wykorzystując do tego ogólnodostępne sposoby i  znane powszechnie produkty. Natomiast z urazami takimi jak skręcenia stawu – koniecznie udaj się do specjalisty.

W leczeniu kontuzji najważniejszą rolą odgrywa odpoczynek oraz odciążenie kontuzjowanej części ciała. Na kilka dni powinieneś zrezygnować z forsownych treningów oraz stosować chłodne kompresy. Niska temperatura pomoże Ci poradzić sobie z bólem, obrzękiem i krwiakiem – obkurczone naczynia krwionośne szybciej przestaną krwawić. Nieodzownym elementem terapii jest opaska uciskowa. Jeśli nie masz takiej w domu – skorzystaj z elastycznego bandaża. Opaskę uciskową zakłada się według schematu: najpierw zawija się ją na najbardziej oddalonej części kończyny, by, stopniowo zmniejszając jej naprężenie, założyć ją na część kończyny najbliższą. Zmniejszenie jej ucisku pozwoli na swobodne krążenie limfy i krwi w kontuzjowanej kończynie. Z tego samego powodu dobrze jest ułożyć kończynę nieco powyżej serca. Pamiętaj, że opaska uciskowa nie może być założona zbyt ciasno: jeśli czujesz, że kończyna robi się chłodna i zaczyna mrowić – poluzuj nieco opaskę.

W przypadku naciągnięcia czy nawet zerwania więzadeł warto zastosować terapię odwrotną: ciepło. Dzięki niemu rośnie temperatura w kontuzjowanym miejscu i jego silne przekrwienie. A wraz z krwią dostarczane są substancje odżywcze i tlen, co przyspiesza regenerację tkanek i powrót do pełni sprawności.

Przy kontuzjach warto stosować maści i żele, które działają przeciwbólowo, przeciwobrzękowo i przeciwzapalnie. Jeśli ból jest bardzo dokuczliwy – nie zawahaj się zastosować doustnych środków przeciwbólowych.

Pływanie – idealny sport na lato.

O pozytywnym wpływie pływania na funkcjonowanie naszego organizmu napisano już chyba wszystko. Aby zachęcić Was do bliskich spotkań z wodą, wspomnimy tylko o najważniejszych zaletach pływania i udowodnimy, że to idealny sport na letnie dni.

Z umiejętnością pływania właściwie rodzi się każdy z nas. W maminym brzuchu spędzamy przecież czas w wodzie, więc wiemy jak powinniśmy się w niej zachowywać. Noworodek, włożony do wody, instynktownie wstrzymuje oddech i porusza kończynami. Tę wrodzoną umiejętność jednak szybko traci, dlatego już kilkutygodniowe maluchy zapisuje się na basen. A oto korzyści, jakie możemy odnieść, pływając:

  • ruch w wodzie jest znacznie wydajniejszy, bowiem opór wody jest większy niż opór powietrza. jednym słowem: w wykonania tego samego ruchu wkładamy więcej pracy, jeśli jesteśmy w wodzie;
  • woda odciąża nasz układ kostny, a ruch w niej nie powoduje przeciążeń stawów. To dlatego pływanie jest bezpieczną forma aktywności fizycznej dla ludzi otyłych, w podeszłym wieku, oraz osób cierpiących na łamliwość kości czy osteoporozę, choć i tu powinna być nadzorowana przez lekarza;
  • pływanie znacznie zwiększa naszą wydolność oddechową, uczy także kontrolowania oddechu;
  • pływanie odpręża nas psychicznie, kontakt z wodą rozluźnia nasze mięśnie. To dlatego dzieci z problemami takimi jak spastyczne mięśnie rehabilituje się w wodzie.

A gdzie można pływać? Oczywiście na miejskim basenie, choć latem jest to możliwe w każdym praktycznie zbiorniku wodnym, który spełnia normy jakościowe dotyczące czystości wody. Może to być więc rzeka, staw, jezioro lub morze. Pamiętajmy jednak, by wybierać kąpieliska strzeżone.

Dlaczego więc pływanie to idealna forma aktywności fizycznej na lato? Ponieważ w wodzie nie pocimy się, a nasze ciało schładza się w niej. To dlatego instynktownie poszukujemy możliwości ochlapania się w wodzie w czasie upałów.

Choć pogoda jest obecnie niezbyt zachęcająca, wierzymy, że tego lata nie będzie nam brakowało okazji do skorzystania z dobrodziejstw, jakie niesie pływanie.

Wszystko o rozgrzewce.

Trenując samodzielnie czasem zapominamy o konieczności przeprowadzenia solidnej rozgrzewki. To poważny błąd, gdyż rozgrzewka ma duże znaczenie dla obniżenia prawdopodobieństwa doznania urazu w czasie właściwego treningu. Oto kilka istotnych wskazówek, które pozwolą Wam prawidłowo ją przeprowadzić.

Poświęć na rozgrzewkę około 15 minut: Twoje mięśnie staną się dzięki niej lepiej rozciągnięte i bardziej elastyczne. To pozytywnie wpłynie na Twoje osiągi w czasie właściwego treningu i, jak już wspomniano, zminimalizuje ryzyko powstania urazu. Pamiętaj o rozgrzaniu każdej partii mięśni.

Zacznij rozgrzewkę od górnych partii ciała: mięśni karku i szyi, mogą to być krążenia. Przejdź do następnego etapu dopiero wtedy, gdy poczujesz, że Twoje mięśnie szyi są rozluźnione i nie stawiają oporu podczas wykonywania ćwiczeń. Następnie zajmij się mięśniami barków i rąk – ćwiczenia powinny być energiczne, a Ty musisz czuć, że mięśnie pracują. Nie zapominaj o nadgarstkach, ich poprawne funkcjonowanie w czasie treningu jest także bardzo istotne.

Po górnych partiach ciała – kolej na tułów. Rób skłony i skręty tułowia – to przygotuje do treningu wszystkie mięśnie okalające Twój kręgosłup i jamy ciała. Dodatkowo skłony rozluźniają mięśnie nóg.

Skończywszy rozgrzewać mięśnie tułowia, przechodzimy wreszcie do bioder i nóg, wykonując ćwiczenie kręcenia biodrami, krążenia nogami w kolanach, a później w stawie skokowym.

Po solidnie przeprowadzonej rozgrzewce możesz przystąpić do właściwego treningu.

Jak uniknąć urazów?

Urazy zdarzają się każdemu miłośnikowi sportu. Zwichnięcia, skurcze, złamania, stłuczenia – to prawdziwa zmora sportowca, która może uniemożliwić uprawianie aktywności fizycznej na długie tygodnie lub nawet miesiące. Wprawdzie medycyna sportowa jest obecnie na bardzo wysokim poziomie, jednak zawsze lepiej zapobiegać niż leczyć.

Rozgrzewka

Zanim więc rozpoczniesz trening, przygotuj do niego swe ciało. Mięśnie i ścięgna wymagają rozciągnięcia, więc popracuj nad nimi trochę. Nie spiesz się – pozwól swemu ciału na przygotowanie się do wysiłku. Rozgrzej energicznie każdą partię mięśni.

Strój

Początkującego sportowca może nieco zdziwić fakt konieczności zakupu odpowiedniego stroju, ale jest on bardzo ważny. Oczywiście, że uprawiając jogging możesz włożyć najzwyklejsze skarpety, ale Twoje mięśnie i stawy będą bezpieczniejszy, jeśli będą to skarpety dedykowane właśnie sportowcom. Ustabilizują staw skokowy i kości śródstopia, a poprzez odpowiedni ucisk pozwolą stopie pracować.

Ochraniacze

Założenie ochraniaczy to bodaj najlepsza rzecz, jaką możesz zrobić dla swego bezpieczeństwa. Kask dla rowerzystów, rolkarzy, motocyklistów czy osób uprawiających jazdę konną – to podstawa, która może uratować życie w czasie upadku. Ochraniacze na łokcie, kolana, rękawiczki – skutecznie chronią przed bolesnymi stłuczeniami i otarciami.

I przede wszystkim – nie szarżuj. Zawsze dostosuj tempo poruszania się i wykonywane manewry do swoich umiejętności i doświadczenia, a ryzyko doznania poważniejszego urazu znacznie spadnie.

Niezbędne wyposażenie roweru.

Wiosna to czas, gdy wszyscy chętniej korzystamy z roweru. Czy to przejażdżka w weekend, dojazd do pracy, czy wreszcie jazda sportowa – nikomu nie trzeba przypominać chyba o korzyściach, jakie daje nam zamiana samochodu na rower. Zanim jednak wsiądziemy na ukochany jednoślad, warto odpowiednio przygotować rower do jazdy poprzez zapewnienie stosownego wyposażenia. Jakie elementy nasz rower musi posiadać? Oto one.

Odblaski

To absolutnie niezbędny element, który znacznie ułatwia innym użytkownikom drogi zauważenie nas. W odblaski powinien być wyposażony nie tylko rower, ale i my sami. Nowością na rynku są specjalne plecaczki, które zawierają nie tylko elementy odblaskowe, ale także światełka LED, którymi rowerzysta może sygnalizować chęć zmiany kierunku jazdy lub zatrzymania. Dzięki temu kierowcy nie tylko nas zauważą, ale także będą na bieżąco informowani o naszych zamiarach.

Lusterko

Choć niektórym posiadanie lusterka może bardziej kojarzyć się z dziecięcymi rowerkami – jest to gadżet, który może nam ułatwić funkcjonowanie na drodze i zapewnić bezpieczeństwo na niej. Nie musimy odwracać głowy by upewnić się, że wolno nam zmienić kierunek jazdy – wystarczy szybki rzut oka w lusterko. Warunek jest jeden: musi być ono dobrze ustawione. I tak jak w samochodzie, najlepiej mieć dwa lusterka.

Światła

Obowiązek posiadania świateł w rowerze reguluje stosowna ustawa. W jej myśl powinniśmy mieć rower wyposażony w:

  • światło pozycyjne przednie barwy białej lub żółtej,
  • z tyłu winniśmy mieć przynajmniej jedno czerwone światło odblaskowe oraz jedno czerwone światło pozycyjne,
  • kierunkowskazy, jeśli konstrukcja roweru uniemożliwia nam sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy poprzez wyciągnięcie ręki w bok.

Dzwonek

Obecność dzwonka w wyposażeniu roweru także narzucają nam przepisy. Nie musi to być dzwonek jako taki, ale mamy mieć możliwość nadania sygnału ostrzegawczego. Jego dźwięk nie może być przeraźliwy. I pamiętajcie – gwizdek to wyposażenie rowerzysty, nie roweru!

Hamulec

Rower musi być zaopatrzony w co najmniej jeden działający hamulec – za niedopatrzenie w tej kwestii możemy dostać mandat, nie mówiąc już o niebezpieczeństwach, które grożą nam na drodze przy niesprawnych hamulcach.

Wszystkie te elementy powinny znaleźć się na wyposażeniu naszego roweru. Stajemy się doskonale widoczni i mamy możliwość szybko zareagować na ewentualne zagrożenie.

O czym warto pamiętać przed rozpoczęciem uprawiania sportu?

Pomimo tego, że rozpoczęcie uprawiania sportu niesie za sobą wiele korzyści, warto przed podjęciem takiej decyzji skorzystać z kilku wskazówek, które sprawią, że nie narazimy się na niepotrzebne problemy zdrowotne. Na samym początku należy dobrze zapoznać się ze stanem naszego organizmu i zdecydować jaka aktywność fizyczna jest dla nas odpowiednia.

Badania kontrolne

Każda osoba decydująca się na uprawianie jakiegokolwiek sportu powinna najpierw wykonać serię badań. Dzięki temu możemy dowiedzieć się, w jakim stanie jest nasz organizm, co pozwoli nam na uniknięcie powstania kontuzji, czy wystąpienia innych urazów. Badania, które warto wykonać to: badanie moczu, testy alergologiczne, EKG wysiłkowe, echo serca, OB oraz morfologia. Tego typu badania pozwolą wykryć ewentualne schorzenia naszego organizmu takie jak: problemy z nerkami, wady serca, a także przeciążenie układu krążenia. Kiedy chcemy uprawiać sport regularnie, powinniśmy wykonywać tego typu badania mniej więcej co pół roku.

Kontuzje i choroby

Istotną kwestią jest zwrócenie uwagi na to, że decyzję o uprawianiu sportu po kontuzji, czy w wypadku występowania takich chorób jak astma, cukrzyca, a także podczas wszelkich problemów z kręgosłupem należy skonsultować z lekarzem. Powinniśmy korzystać z usług specjalistów, którzy mają już doświadczenie w medycynie sportowej i zalecą nam jaki sport powinniśmy uprawiać lub czy w ogóle powinniśmy podejmować decyzję o uprawianiu aktywności fizycznej. Należy także pamiętać o tym, aby podczas wystąpienia jakiejkolwiek kontuzji bezwzględnie przerwać nasze treningi, ponieważ lekceważenie tego typu schorzenia może spowodować jego dalsze pogłębianie się.

Trening i dieta

Dzięki regularnej kontroli naszego organizmu przez specjalistów możemy być pewni, że dana aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na nasze zdrowie i dzięki niej stale się rozwijamy. Tego typu kontrole sprawiają, że lekarz stale obserwuje zmiany zachodzące w naszym ciele. Pozwala to na ustalenie planu treningu, tak aby niósł za sobą jedynie same korzyści. Bardzo ważna jest także dieta, która zostanie dobrana według naszego zapotrzebowania przez specjalistów i będzie stale dostosowywana wraz z naszym rozwojem. Kwestia ta jest tak samo ważna, jak odpowiedni plan treningowy, gdyż bez diety efekty treningu będą znacznie gorsze.

Warto korzystać z pomocy specjalistów, aby wybrać odpowiednią dla siebie dyscyplinę sportu. Regularne kontrole i korzystanie z porad wykwalifikowanych osób znacznie poprawią zarówno jakość naszego treningu, jak i będą miały pozytywny wpływ na zdrowie. Pamiętajmy o tym, a uprawianie sportu będzie dla nas jedynie przyjemnością.

 

Korzyści płynące z uprawiania sztuk walki

Sztuki walki, jak każdy inny sport wpływają pozytywnie na funkcjonowanie naszego organizmu oraz budowanie wymarzonej sylwetki. Warto jednak pamiętać o innych korzyściach płynących z uprawiania tego typu sportu.

Czym są sztuki walki?

Na samym początku należy wiedzieć, jak odróżnić sporty walki od sztuk walki. Sporty walki skupione są wokół technik i form walki, natomiast sztuki walki większy nacisk kładą na doskonalenie w aspektach psychofizycznych oraz rozwijanie umiejętności samoobrony. Podczas trenowania sztuk walki uczymy się walki wręcz oraz tego, jak panować nad swoimi emocjami.

Co zyskujemy trenując?

Uprawiając sztuki walki, kształtujemy nie tylko sylwetkę, czy kondycję, ale przede wszystkim charakter. Nieraz podczas treningu okaże się, że osobowość odgrywa większą rolę niż siła i sprawność. Trening sztuk walki polega przede wszystkim na ciągłym powtarzaniu tych samych uderzeń, bloków, czy chwytów, aby doprowadzić te formy do perfekcji. Wpływa to na doskonalenie cierpliwości, wytrwałości i koncentracji.

Dzięki sztukom walki mamy poczucie, że potrafimy doskonalić swoje słabości oraz lepiej panować nad ciałem, nie wspominając już o podniesieniu poziomu szczęścia, poprzez wydzielane endorfiny.

O czym należy pamiętać?

Istotną częścią każdego treningu sztuk walki jest medytacja. Warto więc poświęcić czas na relaks
i odprężenie. Dzięki temu nasz organizm będzie sprawniej funkcjonował, gdyż rozluźnimy mięśnie
i ścięgna. Obniża się wtedy tętno spoczynkowe, ciśnienie oraz poziom cholesterolu. Medytacja pomaga
w koncentracji, dlatego jest zalecana nie tylko po treningu, ale w każdej sytuacji wymagającej skupienia. Oczywiście nie można zapominać o tym, że jest to jednak sport kontaktowy i nieraz można ulec jakiejś kontuzji, której trenując przez dłuższy czas, nie da się praktycznie uniknąć.

Tak jak w przypadku każdego sportu, bardzo istotna jest rozgrzewka oraz rozciąganie. Dzięki nim zmniejszymy ryzyko kontuzji, a nasze ciało będzie sprawniejsze i odporniejsze na wysiłek.

Sztuki walki nie są więc zwykłym sportem, a przede wszystkim dziedziną umożliwiającą jednoczesny rozwój ciała i psychiki oraz kształtowania charakteru, wytrwałości i cierpliwości.